Zadíváte-li se na na některé strojní mechanismy s ozubenými koly, možná vás také napadne myšlenka, že je to vlastně v principu velmi jednoduché řešení, jak pohánět motorem kola na podvozku automobilu nebo otáčet ručičkami v hodinkách. Budete-li pozorovat pohyb ozubených kol, co do sebe zapadají, zjistíte, že celý pohyb soukolí závisí na jediné křivce na bocích jednotlivých zubů. Zpravidla jde o ozubení evolventní, tedy samotná křivka se nazývá evolventa. Evolventa je křivka, která vzniká odvalováním přilehlé přímky – tečny po povrchu kružnice. Zaznamenáte ji, budete-li sledovat libovolný bod na této tečně v jeho pohybu.
A přesně tento tvar křivky se nachází na bocích zubů ozubených kol. Tato teorie sice zní poměrně jednoduše, ale obtížnější je ozubené kolo s přesnou evolventou na zubech vyrobit. Potřebujete k tomu například speciální nástroj, který nazýváme modulové frézy. Modulová fréza je po svém obvodu opatřena řeznými břity, které vytváří drážku v ozubeném kole mezi dvěma zuby. V podstatě tím vytvoří v jednom pracovním cyklu mezeru mezi zuby se dvěma evolventami na obou stranách. Poté se obrobek pootočí a fréza zas frézuje další mezeru, načež se celý cyklus opakuje, dokud nejsou vyfrézovány všechny mezizubní drážky.
S modulovými frézami se můžete setkat ve strojírenství u mnoha typů obrobků. Ozubená kola různých rozměrů a počtů zubů jsou zapotřebí v automobilovém průmyslu, v letectví, při výrobě strojů a nářadí, domácích spotřebičů a dalšího průmyslového zboží. Současný svět se bez jejich existence neobejde a stěží si umíme představit, že bychom je neznali a přestali používat. Octli bychom se zřejmě znovu ve středověku a namísto běžných dopravních prostředků by se na silnici znovu objevily koňské povozy nebo ruční dvoukoláky, trakaře a podobná primitivní dřevěná vozidla.